H άνοδος του «Second Hand» στην Ελλάδα
Η μεταμόρφωση του μεταχειρισμένου: Από λύση ανάγκης σε νέα, συνειδητή καταναλωτική ταυτότητα

Η αγορά second hand στην Ελλάδα γνωρίζει μια σιωπηλή, αλλά εντυπωσιακή μεταμόρφωση. Από μια λύση περιορισμένης αποδοχής που άλλοτε σχετιζόταν με ανάγκη, φτάνουμε σήμερα σε ένα νέο μοντέλο κατανάλωσης: ψηφιακό, βιώσιμο, οικονομικά έξυπνο και —το σημαντικότερο— κοινωνικά αποδεκτό.
Τη στροφή προς την κυκλική κατανάλωση αποτυπώνει η νέα πανευρωπαϊκή έρευνα που παρουσιάζει η Solid Havas, η οποία πραγματοποιήθηκε από την Havas Commerce, με την Ελλάδα να ξεχωρίζει μεταξύ των 13 χωρών για την αυξανόμενη αποδοχή και χρήση μεταχειρισμένων προϊόντων.
Σύμφωνα με την έρευνα, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 6η θέση παγκοσμίως στην αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων, με έναν στους δύο Έλληνες να δηλώνει πως έχει προβεί σε κάποια αγορά second hand τους τελευταίους 12 μήνες. Τα ευρήματα γύρω από την αναδυόμενη κουλτούρα σχετικά με την αγορά μεταχειρισμένων στην Ελλάδα έχουν πολύ ενδιαφέρον:
Κυκλική κατανάλωση με ελληνική υπογραφή

Η χώρα μας ξεχωρίζει για την έντονη κουλτούρα κυκλικής κατανάλωσης:
• 34% των Ελλήνων έχουν ανταλλάξει προϊόντα — το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των 13 χωρών.
• Μόνο 26% δεν έχουν εμπλακεί σε καμία κυκλική πρακτική (ανταλλαγή, επισκευή, resale).
Η Ελλάδα εμφανίζει λοιπόν όχι απλώς υιοθέτηση, αλλά και διάθεση συμμετοχής σε εναλλακτικές μορφές κατανάλωσης.
Οικονομία, αυθεντικότητα και ποιότητα

Ο βασικός μοχλός παραμένει η τιμή (72% το δηλώνουν ως κύριο κίνητρο), ακολουθούμενος από την κατάσταση/ποιότητα προϊόντος, καθώς και την αναζήτηση μοναδικών αντικειμένων ή premium αγαθών. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι πιο ενεργοί χρήστες είναι ηλικίας 56-65 ετών, γεγονός που καταρρίπτει το στερεότυπο ότι η second hand κατανάλωση αφορά μόνο τους νέους.
Ψηφιακή ωριμότητα & νέα καταναλωτικά αντανακλαστικά

Η εμπειρία του «δεύτερου χεριού» στην Ελλάδα είναι κυρίως ψηφιακή:
• Το 88% των καταναλωτών κάνει αγορές second hand μέσω ειδικών εφαρμογών & marketplaces.
• Πηγές ενημέρωσης: διαφημίσεις online (71%) και social media (58%).
Η ψηφιακή ετοιμότητα των Ελλήνων καταναλωτών αποτελεί ευκαιρία για τεχνολογικές λύσεις, πλατφόρμες, startup και e-commerce υπηρεσίες που εστιάζουν στην κυκλική οικονομία.
Η αγορά αναζητά δομές, όχι απλώς προϊόντα

Οι Έλληνες δείχνουν ξεκάθαρα ότι δεν θέλουν απλώς πρόσβαση σε «δεύτερο χέρι». Θέλουν δομές, διαφάνεια και επαγγελματοποίηση:
• Φυσικά σημεία resale, επισκευαστικά corners, εγγυήσεις, αυθεντικότητα.
• 85% θέλουν second hand επιλογή δίπλα σε κάθε νέο προϊόν.
• 83% επιθυμούν trade-in συστήματα και ανάκτηση παλαιών ειδών.
• 51% πιστεύουν ότι το second hand θα επεκταθεί σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων.
H εμπιστοσύνη, αναδεικνύεται στο βασικό κριτήριο των Ελλήνων για την αγορά second hand:
• Πάνω από 8 στους 10 εξετάζουν προσεκτικά το προϊόν πριν την αγορά.
• Μόνο 3% ρισκάρει αγορά χωρίς καμία εγγύηση.
• Οι πιο σημαντικοί παράγοντες ασφάλειας είναι οι αξιολογήσεις, οι φωτογραφίες και οι πολιτικές επιστροφής.
Η αγορά second hand εξελίσσεται όταν παρέχεται βεβαιότητα – όχι μόνο προϊόν.
Καινοτομία στην πράξη

Οι καταναλωτές ζητούν νέες υπηρεσίες γύρω από το μεταχειρισμένο:
• Επισκευές εντός φυσικών καταστημάτων
• Direct resale προς τα ίδια τα brands
• Δυνατότητα αυθεντικοποίησης και ιστορικού προϊόντος
• Συνδρομητικά μοντέλα για είδη “δεύτερης ευκαιρίας”
Το second hand δεν είναι απλώς αγορά – είναι ένα οικοσύστημα εμπειρίας, με χώρο για τεχνολογία, εξυπηρέτηση, πλατφόρμες και customer loyalty.
Επιχειρηματική ευκαιρία

Για τις επιχειρήσεις, τα brands και τις πλατφόρμες λιανεμπορίου, η εξέλιξη αυτή δεν είναι τάση – είναι κάλεσμα για δράση. Η ανάγκη για προσιτά, ποιοτικά, διαφανή και ψηφιακά μέσα κυκλικής κατανάλωσης δημιουργεί έναν νέο, ραγδαία αναπτυσσόμενο τομέα. Η κανονικοποίηση του μεταχειρισμένου δεν είναι απλώς καταναλωτική συμπεριφορά — είναι νέα καταναλωτική ταυτότητα. Όλα δείχνουν πως το δεύτερο χέρι στην Ελλάδα έχει περάσει στην πρώτη σκέψη. Όχι επειδή χρειάζεται, αλλά επειδή αξίζει.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ:
Η έρευνα σε παγκόσμιο επίπεδο πραγματοποιήθηκε από τη Havas Commerce, με πανελλαδικό δείγμα 996 ατόμων ηλικίας 14+ μέσω online ερωτηματολογίου (CAWI), το διάστημα 20 Φεβρουαρίου – 3 Μαρτίου 2025. Συνολικά συμμετείχαν 13 χώρες στην παγκόσμια μελέτη. Οι χώρες που συμμετείχαν είναι οι εξής: Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο, Πολωνία, Σουηδία, Ηνωμένες Πολιτείες, Μεξικό, Βραζιλία, Νότια Κορέα, Αυστραλία.